Leidinggeven in crisistijd: ‘Focus op wat je wél kunt veranderen’
Ondanks dat de Driessen Groep het best lastig had tijdens de eerste lockdown, heeft het bedrijf coronajaar 2020 goed af kunnen sluiten. Hoe? Door snel te schakelen, samen te werken en de juiste focus te kiezen.
Dit artikel is eerder verschenen op de website van RTL Nieuws.
Driessen Groep bestaat uit acht verschillende bedrijven. Van uitzendbureau tot opleider en van HR-dienstverlener tot softwarebedrijf. De gemene deler? Alle acht bedrijven zijn gericht op werkgeluk. En als er iets is waar de coronacrisis veel impact op heeft, dan is het wel ons werk, ons geluk en de combinatie daarvan. Hoe moet de Driessen Groep deze crisis dan wel niet ervaren? We vroegen het aan CFO Rob Korzilius.
Succesvol jaar
“Wij meten het succes van onze bedrijven aan de hand van vier factoren: de tevredenheid van onze medewerkers, de tevredenheid van onze klanten, onze omzet en de resultaten,“ begint Korzilius. “En als we daarnaar kijken, was 2020 ondanks de pandemie toch een heel succesvol jaar. Onze medewerkers geven aan nog altijd even tevreden te zijn als voorheen en ook financieel gezien zijn we 2020 goed geëindigd.”
Lastige start
Desondanks had de groep het zeker tijdens de eerste lockdown best lastig. Vooral hun uitzendbureau, dat zich uitsluitend richt op de publieke sector, werd door de crisis behoorlijk geraakt. Korzilius: “Er was natuurlijk even totaal geen vraag meer naar personeel in het onderwijs, musea en zwembaden. En in de zorg waren ze op zoek naar heel specifiek IC-personeel, waar wij ook niet in konden voorzien.”
Kans
Toch wist de uitzend-tak van Driessen Groep dit om te buigen tot een kans. Korzilius: “Vanaf de zomer zijn we ons vol gaan richten op de GGD’s. We leveren nu mensen voor verschillende teststraten in Nederland en sinds dit jaar ook mensen die vaccineren.” Deze reactie is tekenend voor hoe de groep met de crisis omgaat. “Wij waren in februari al voorbereid op het mogelijke scenario dat we allemaal thuis zouden moeten werken. Dat konden we ons toen totaal niet voorstellen, maar we hebben wel alles in gereedheid gemaakt qua servers en hardware. Inmiddels zijn we een jaar verder en werken we nog steeds allemaal zonder problemen zo veel mogelijk thuis,” aldus Korzilius.
Nieuwe communicatievormen
Ook de manier van communiceren werd bij de start van de crisis onder handen genomen. Korzilius: “Waar onze acht bedrijven voorheen allemaal op hun eigen individuele manier werkten en communiceerden, hebben we nu meteen gezegd: we gaan deze crisis aan als één team, zodat we er uiteindelijk samen sterker uitkomen.”
In de praktijk betekent dit, naast vele nieuwe campagnes en communicatiemiddelen, een wekelijkse videoboodschap van de CEO in plaats van een paar keer per jaar samenkomen om de resultaten te bespreken. En wat Korzilius betreft is dit niet iets tijdelijks: “Elke week is op een gegeven moment misschien te vaak, maar deze persoonlijke vorm van communicatie moeten we als je het mij vraagt zeker behouden.”
Nieuwe realiteit
“Als het buiten stormt, moet je binnen aan je machines werken”, aldus één van de directeuren van Driessen. Korzilius: “Dat hebben wij tijdens deze corona-storm ook zeker gedaan. We hebben alle groei- en investeringsplannen voor 2020 meteen in maart al van tafel geveegd en zijn gaan focussen op de nieuwe realiteit en toekomst.” Zo lanceert de groep dit jaar al twee nieuwe bedrijven, die initieel pas voor 2022 op de planning stonden.
Extra energie
Op persoonlijk niveau vindt Korzilius het vooral belangrijk om extra energie te steken in hoe het met zijn mensen gaat. “Via Teams of Zoom is het lastiger om aan te voelen hoe het met iemand gaat dan wanneer je tegenover elkaar aan tafel zit, daar moet je nu dus echt iets meer je best voor doen als manager.”
Focus op wat je kunt veranderen
Zijn tip voor andere ‘leiders’ in crisissituaties is om te kijken naar wat je zelf kunt doen in plaats naar externe factoren. “Je kunt heel erg klagen over de hele situatie en de besluiten van de politiek, maar die kun je toch niet veranderen. In plaats daarvan kun je beter focussen op wat je wél kunt veranderen, bijvoorbeeld de manier waarop je met de hele situatie omgaat.”
Driessen Groep is deelnemer aan het Best Managed Companies-programma (BMC) van Deloitte. Dit programma biedt deelnemende organisaties de kans om samen met Deloitte in hun strategische en operationele management te duiken. Ze verkrijgen inzicht in hun sterke en zwakkere punten en stellen op basis hiervan een korte én lange termijnplan op. Uiteraard worden bedrijfssuccessen samen met peers gevierd. Ga voor meer informatie naar de website van BMC.